Fatou Kandé Senghor

Over Kandé Senghor (°1971, Senegal)

Hoewel Fatou Kande Senghor in Dakar werd geboren en opgroeide in Senegal, verbleef ze voor langere tijd in Ghana, Nigeria, Togo, Benin, Kameroen, Burkina Faso, Canada, Verenigde Staten van Amerika, België en Frankrijk. Aan de Université Charles de Gaulle Lille III voltooide ze haar universitaire studie talen (Engels) en volgde filmstudies met scenarioschrijven als specialiteit. Momenteel is Fatou Kande Senghor hoofdzakelijk gevestigd in Dakar waar ze in 2001 mede-oprichtster werd van de experimentele artistieke werkplaats ‘Waru-Studio’. Het is een labo waar kunst, wetenschap, technologie, ecologie en politiek met elkaar dialogeren.  

Haar artistieke praktijk ontwikkelt zich vanuit en rond film. Het is bij uitstek een medium waarin taal, mode, fotografie, muziek, performance of digitale technieken elkaar raken, of een autonoom leven kunnen leiden. Ze werkte als kostuumontwerpster voor diverse produkties, was camervrouw in Wim Wenders’ film ‘Invisibles’, is actief als scenarioschrijfster en realiseert verschillende eigen films en kunstwerken.

Een centraal thema in haar diverse oeuvre is de zoektocht naar Afrika’s identiteit binnen de moderniteit. Wat kan de specifieke expressie ervan inhouden, los van de norm die de global village schijnt te dicteren. Ze is er van overtuigd dat kunst voor Afrika een belangrijk wapen is om problemen op te lossen. James Joyce citerend kan men stellen dat Fatou Kande Senghor  ‘de grote woorden die ons bang maken’ onderzoekt, verwijzend naar: ‘het zelf’, ‘creativiteit’, ‘cultuur’ en ‘waarden’.

De documentaire video ‘My Piece of Poetry’ heeft een initiatierite van de bevolkingsgroep Diola als onderwerp. Naar de lokale legende zou Casamance, het gebied in het zuiden van Senegal waar ze wonen, gesticht zijn door de mythologische figuur Adiambone. Onder invloed van de oprukkende modernisering herintroduceerden de Diola een oud ritueel om de identificatie met de groep te verzekeren en de individuele identiteit waardigheid te geven. De Bukut-initiatie is uitgegroeid tot een ceremonie waar de gehele gemeenschap bij betrokken is en die slechts met lange tussenperioden plaatsgrijpt. Tijdens de Bukut-initiatie zonderen de jonge mannen zich af in het heilig bos om er de symbolische transformatie tot man te beleven. Na deze rituele passage is men een vollediger mens geworden en gereed om zich in dienst van de gemeenschap en het leven te stellen. Voor een buitenstaander is het onmogelijk om het ritueel van dichtbij te volgen. Deze weerstand maakt deel uit van het behoud van het ritueel en gaat de folklorisering ervan tegen.

Biography

  • ...

Solo exhibitions

  • ...

Group exhibitions (selection)

  • ...