Johan Creten

Over Johan Creten

Als er één kunstenaar is die geenszins het museum schuwt, dan is dat Johan Creten. Bij de vraag naar de rol van musea in zijn leven praat hij over het museum als veilige plaats, als schuilplaats en het er zich veilig voelen als kind. Als jonge kunststudent in Parijs werkte hij als opziener in het Centre Pompidou, en dit is waar zijn dialoog met het museum en haar tentoonstellingen ontstaan is.

De creaties van Johan Creten inspireren zich op de eigenlijke oorsprong van het bestaan. Het coëxisteren van planten, dieren en mensen is een onmiskenbaar aanwezig element in zijn sculpturen. Doorheen verschillende toepassingen en benaderingen slaagt Creten erin om dit tot uitdrukking te brengen. Het is ook dit samenbestaan dat een centraal element in zijn tentoonstellingen is geweest. Zijn verloochening van het museum als White Cube leidde hem naar het maken van interventies in historisch geladen ruimten, waar zijn kunst in een directe dialoog met de geschiedenis van de ruimte staat.

Een museum is voor Creten ook een ontmoetingsruimte. Een ruimte waar je mensen ontmoet, maar bovenal, een ruimte waar kunst kunst ontmoet, waar het heden het verleden ontmoet, waar vorm vorm ontmoet en een dialoog aangaat doorheen verschillende media, technieken en eeuwen. In die zin zijn de vier werken van Johan Creten in Who’s Afraid of the Museum, volledig in overeenstemming met die ontmoeting. Zij treden de ruimte binnen en gaan een intensieve dialoog aan met de hen omringende werken. Ze ondervragen, ze bevragen, en ze geven antwoorden.

Strange Fruit (1999) is een van Creten’s meest bekende werken. De titel van het werk verwijst naar „Strange Fruit“, een song van Billie Holiday over de lynchpartijen in de Verenigde Staten in de jaren 30, waarbij de slachtoffers in bomen werden gehangen en er rottend werden achtergelaten. Van de menselijke figuur in Strange Fruit zijn enkel de benen nog zichtbaar. De torso en het hoofd zijn bedekt met gouden fruit, een zinspeling op de anonimiteit van de plantagearbeiders die kostbare goederen voortbrengen ten koste van hun eigen leven. Creten creëerde het werk tijdens zijn verblijf in Mexico in 1988. Doorheen een voortdurend hernemen produceerde hij verschillende versies van het werk.

WASPS (2002) is een zeer complex werk dat een bijenkorf toont die aangevallen wordt door wespen. Het kroonstuk is een vergulde sprinkhaan (die misschien wel symbool staat voor de kunstenaar) die verplicht wordt om de schade van de wespenaanval te aanschouwen. Het werk inspireert zich op de term ‘WASP’ als acroniem voor White Anglo-Saxon Protestants en bekritiseert de rol van de WASPs die, als vertegenwoordigers van de wereld van de speculatie en het profijt, de hardwerkenden uitbuiten door van hun koopwaar een vehikel voor het kapitalisme maken, zonder de winst terug aan hen uit te keren. In Busleyden staat WASPS recht tegenover het portret van Edouard Michiels, directeur van Sedia, een gewezen meubelfabriek in Mechelen. Het is haast alsof hij Michiels heeft gevraagd om na te denken over zijn omgang met de arbeiders.

Miami Wave (2003), was in oorsprong geïnspireerd op de vloedgolven in Miami. Creten’s fascinatie met de oerkracht van de natuur vormt het hoofdelement van zowel de sculptuur als haar presentatie in Busleyden. Creten draait een van de bustes van Lucas Faydherbe om en toont op die manier hoe het beeld is opgebouwd. Net als bij een kreupelwoud wordt de huid van de buste gestut door zuilen in klei, en het is hier dat de klei haar oorsprong toont: de aarde. Het is de aarde waar we van leven, tot kunst gekneed, maar haar natuurlijke energie behoudend; op die manier wordt Miami Wave een sculpturale voorstelling van perfecte schoonheid, van een voortdurende beweging en vernieuwing die zulke zuivere vormen aanneemt, die enkel de natuur zelf kan creëren. Miami Wave en de bustes van Faydherbe bezinnen zich vredig over hun oorsprong en ons eigen ontstaan.

In Paysage Niçois (1993), plaatst Creten de te grote kleurrijke ceramiek van een apenhoofd op een stoel die oorspronkelijk op de promenade langs de zeedijk in Nice stond. Creten’s gebruik van het voetstuk als een element van de sculptuur zelf is van cruciaal belang in dit werk: de stoel als sokkel voor de mens.

De kunst van Creten dringt letterlijk het Hof van Busleyden binnen. Er ontstaat een onmiddellijke interactie, het gaat met al de omringende objecten een intense en krachtige, kritische en toch vredige dialoog aan. Bij het zien van deze gevoelige interventie kunnen we Creten’s relatie tot het museum plaatsen. En het wordt duidelijk dat Johan Creten niet alleen niet bang is van het museum, maar dat het ook de plaats is waar hij zich het meeste thuis voelt.

Michael Schär

Biography

Solo exhibitions - group exhibitions

82/85 

  • Mixed Media, Galerie VUB, Brussel, B, (c)
  • Te gast, Groot Spanuit, Tienen, B
  • l’Art pour et par les jeunes, Kortrijk, B
  • Jeune Peinture Belge, Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, B
  • Linea, Gent, B
  • Vlaanderen te gast, Museum für Kunst und Gewerbe, Hannover, D, (c)

86/87

  • Peintures et Sculptures, Galerie Meyer, Paris, F
  • Academie bezet Vooruit, Gent, B
  • Art Fair, Hannover, D
  • Carmen Dionyse presenteert jong talent, Galerie Ewers, Köln, D
  • Belgische Jonge Kunstenaars, Philippe Guimiot Gallery, Brussel, B
  • Belgische beeldhouwers in klei, Galerie L. Von Finkenstein, Hamburg, D
  • Performance voor D. Van Kleef, Amsterdam, NL
  • Cité internationale des Arts, Paris, F

88

  • Kunstkamer, Galerie Meyer, Paris, F, (c)
  • Klei en Architectuur, Antwerpen, B
  • Made in Belgium, Heizel, Brussel, B
  • Paris-Budapest, Academie voor Schone Kunsten, Budapest, Hongarije

89

  • Actualité de la Céramique Européenne, Auxerre, F, travelled to Madrid (E), Linz (A), Budapest (H), Helsinki (FL), (c) ‘8’, Museum Het Toreke, Tienen, B, (c)

90

  • L’œil de l’antiquaire, Galerie Transit, Leuven, B, (c) 
  • Saint-Sodom & Stimulators, C.I.A.P., Hasselt, B
  • Zeitgenössische Keramik aus Nordrhein-Westfalen, Belgien, Luxemburg und der Niederlande, Museum für zeitgenössische keramische Kunst Frechen, Deutschland, (c)
  • Private Viewing, Saatchi & Saatchi, Brussel, B, selectie Erno Vroonen
  • Skulls, a fragment, Kunstrai, Amsterdam, NL
  • Kunst op het water, Heverlee, B
  • In Transit, Gele Zaal, Gent, B, (c)
  • Jan Carlier & J.C., Provinciaal Museum, Hasselt, B
  • Garden of Delight, Academie voor Schone Kunsten, ’s-Hertogenbosch, NL, (c)

91

  • Incrustraties, Picaron Editions, Amsterdam, NL, (c)
  • En quarantaine, Brise-lames, Sète, F, (c)
  • Dominique Blaise, Simon Benson, J.C., Mathilde Cuijpers, Marilou Galdermans, Kees De Goede, Geert Koevoets, Ton Van Der Laaken, Henri Van Der Putten, Ton Zwerver, Stiching Lyr, Amsterdam, NL, (c)
  • Moules Moules, sélection Philippe Artaud, Jacques Fournel & Bernard Marcadé, Espace Paul Boyé, Sète, F, (c)
  • Kunstrai Amsterdam 91, NL
  • Ateliers 1991 - Villa Saint-Clair, Sète, F
  • Transit, CC Scharpoord, Knokke, B
  • Kunst in Vlaanderen Nu, MuHKA, Antwerpen, B, (c)

92

  • Het Paard van Troje, Galerie Transit, Leuven, B
  • 1986-1991 Une Ambition, FRAC Languedoc Roussillon, Montpellier, F, (c)
  • Knokke Scharpoord, Knokke, B
  • Beauty, about Monuments and Vulnerability, selectie Rik Gadella, Oud-Amelisweerd, Utrecht, NL, (c)
  • Obsessions, Galerie Anne de Villepoix, Paris, F
  • The last rose of summer, Galerie Wanda Reiff, Amsterdam, NL
  • Imaginary Homelands, selectie Erno Vroonen, Christopher Leonard Gallery, New-York, USA, (c)
  • Memento Mori, Stelling, Leiden, NL
  • Les mystères de l’auberge espagnole, sélection C. Bernard, Villa Arson, Nice, F, (c)
  • Moment, Stichting Radar, Valkenswaard, NL, (c)

93

  • Galerie de la Villa, Villa Arson, Nice, F, (c)
  • Kleikunst in de Benelux, Stedelijk Museum Schiedam, Schiedam, NL, (c)
  • traveled to PMMK, Oostende, B & Château de Bourglinster, Bourglinster, LUX
  • A Discourse on the Emotions, selection Claudia Hart, Galerie Volker Diehl, Berlin, D
  • Ohne Rosen geht es nicht, Galerie Wewerka, Berlin, D
  • Centrum Beeldende Kunst, Groningen, NL, traveled to Brussels, B
  • Love Again, selection Birgit Gatermann & Claudia Hart, Kunstraum Elbschloß, Hamburg, D, (c)

94

  • Art Hotel: 60 rooms with a view, Galerie Transit, Amsterdam, NL
  • Galerie Beam, Nijmegen, NL
  • La Tête d’Obsidienne, La Seyne/Mer, F
  • La Mort d’Adonis, Galerie Hesselbach, Berlin, D
  • La Mort d’Adonis, FRAC Auvergne, Château de Chareil-Cintrat, F, (c)
  • La Mort d’Adonis, Musée Crozatier, Le Puy-en-Velay, F
  • Les Amants, Galerie Transit, Leuven, B
  • Art buisonnier-Ecole contemporaine, Anciennes Ecuries de l'Hospice, Canet en Roussillon, F
  • Drawings from art hotel, The Drawing Room, Amsterdam, NL
  • Mélancholie, FRAC Auvergne, Clermont-Ferrand, F
  • J.C., Max Mohr, Christa Näher, Galerie Transit, Leuven, B
  • Kunstwerken verworven door de Vlaamse Gemeenschap in 1992-1993, MuHKA, Antwerpen, B, (c)
  • 10 pk, De Gulden Sporen, Kortrijk, B

95

  • Amerika, Amerika, Galerie Arndt & Partner, Berlin, D, (c)
  • Huis van bewaring - Marc Cloet en J.C., Stedelijk Museum Het Toreke, Tienen, B, (c)
  • Objets de reflexion, CDI du Lycée Jean Mermoz, Montpellier, F
  • Sporen uit het Verleden, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, B, (c)
  • Contrastes, Lycée Régional ‘Moulin à Vent’, Perpignan, F
  • De gemartelde tijd, Cultureel centrum Romaanse Poort, Leuven, B, (c)
  • l’Art d’Aimer, Curiositas Erotica, Espace Paul Boyé, Sète, F
  • Introducé, selectie Ranti Tjan, Het Domein, Sittard, NL, (c)
  • Face mind.mind body, Galerie Arndt & Partner, Berlin, D
  • La condition humaine: een confrontatie, Witte zaal, Gent, B, (c)
  • Fémininmasculin, sélection Marie-Laure Bernadac et Bernard Marcadé, Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Paris, F, (c)
  • Art 95 London, Galerie Transit, London, UK

96

  • Wereldbeelden, W 139, Amsterdam, NL, (c)
  • Beyond the Male Pale, John Michael Kohler Arts Center, Sheboygan, Wisconsin, USA
  • The Workplace, Alden Biesen, B, (c)

97

  • La Box , Bourges, F
  • La misère dorée, Villa Médicis, Rome, I
  • La Misère Dorée, Musée des Arts Décoratifs, Palais du Louvre, Paris, F, (c)
  • Orte-Plätze-Gegenden, Museum Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg, D, (c)
  • L’exposition informelle, FRAC d’Auvergne, Clermont-Ferrand, F
  • Autour d’un feu de bois, La Box, Bourges, F
  • Er gebeurt iets ..., Museum Stad Lier, B, (c)
  • Brandend Zand, Museum Beelden aan Zee, Scheveningen, NL, (c)
  • 5th International Istanbul Biennial, Yerebatan Cistern, Istanbul, Turkey, (c)
  • Retour d’Italie, Musée des Arts Décoratifs, Palais du Louvre, Paris, F, (c)

98

  • Odore di Femmina, Robert Miller Gallery, New York, USA, (c)
  • Works on Paper, Galerie Transit, Leuven, B
  • L’Homme parfait, MAMCO, Genève, CH
  • Sculptures récentes, Dunkerque, F
  • Roberto Juarez & J.C.: New Works, Galerie Tobias Hirschmann, Frankfurt, D
  • Tension, Robert Miller Gallery, New York, USA
  • Entre-fictions, Centre d’Art Contemporain de Rueil-Malmaison, Rueil-Malmaison, F
  • Jeux de Genres, Le Fonds Municipal d’Art Contemporain, Espace Electra, Paris, F
  • Dildo Show, Pour un objet-dard [Unidentified Space], Paris, F
  • Le Bonheur, Centre Régional d’Art Contemporain, Sète, F

99

  • Casa del Obispado, Arte Actual Mexicano, Monterrey, Mexico, 
  • New Sculptures from Artesanarte, Villa de García, Mexico
  • Que Maravilla, Que Maravilla, Riva Yares Gallery, Scottsdale, AZ, USA
  • Arts Festival 1999 - Ceramic Millennium: Ceramics by Visitors, Frans Hals Museum & Vleeshal, Haarlem, NL
  • Galerie Alain Gutharc, Paris, F
  • Oh! Cet écho!, Musée Vendéen, Fontenay-le-Comte, F
  • Garten der Flora (Flora’s Garden), Museum Kloster Unser Lieben Frauen, Magdeburg, D
  • Hilversumse tuinen, Nederland Green(Villa Nova), Hilversum, NL
  • IN-TER-WEA-VING-S, Oliver Art Center, California College of Arts and Crafts, Oakland, USA
  • FIAC, Galerie Claudine Papillon, Paris, F

2000

  • Animalia, Cultureel Centrum ‘de Bogaard’, Sint-Truiden, B, (c)
  • Animalia, Galerie Transit, Mechelen, B
  • J.C. Ceramic Sculpture, Riva Yares Gallery, Scottsdale, AZ, USA
  • Provinciale Prijs voor Beeldende Kunst, Rufferdinge, Landen, B
  • Keramik & Zeichnungen der Künstler des Keramiksymposium in Hundisburg, Kunstverein Röderhof, Röderhof, D
  • L’œil de poisson, Manifestation Internationale d’art de Quebec, Quebec, Canada
  • Voyager à la verticale, Maison de la Villette, Parc de la Villette, Paris, F
  • Confrontational Clay: the Artist as Social Critic, University of Central Florida, Orlando, USA (traveling exhibition organized by Exhibits USA, Kansas City .Exhibition travels to Philharmonic Center for the Arts, Naples, FL; The Arkansas Art Center, Little Rock; Flint Institute of Arts, Flint, MI ; The Middlebury College Museum of Art, Middlebury, VT; Springfield Museum of Art, Springfield, OH, USA)

01

  • C’est dans ma nature, Hôtel de Ville, Aulnay-sous-Bois, F
  • 3 Torsos, Robert Miller Gallery, New York, USA
  • Extraits: 5 lieux investis, Les Rairies, Anjou, F
  • En attendant les Egyptiens, Galerie Papillon Fiat, Paris, F
  • Water op Papier, CIAP, Hasselt, B
  • Inside & Out, Bass Museum of Art, Miami Beach, USA
  • Hedendaagse Kunst in Limburgse Verzamelingen, een tentoonstelling naar aanleiding van 25 Jaar CIAP, Cultureel Centrum, Hasselt, B, (c) 

02

  • International Creators 2002: Ornamentation - Love It or Hate It , York Quay Centre, Harbourfront Centre, Toronto, Canada 36th Annual Conference NCECA 2002, Kansas City, USA
  • Effexor 75, Kevin Bruk Gallery, Miami, 
  • Amigos, New World Arts Building, Miami, USA
  • The Erotic Life of Clay: Sex Pots, Fine Arts Gallery, San Francisco State University, San Francisco, USA, (c)
  • EFFEXOR 75, Kevin Bruk Gallery, Miami, Florida, USA

03

  • J.C., J. Johnson Gallery, Jacksonville Beach, Florida, USA
  • Odore di Femmina/Miami Torso’s, 21th Contemporary Art Fair, ArtBrussels, Galerie Transit, Brussel, B
  • J.C., Bass Museum of Art, Miami, USA
  • J.C. - Sculpture, Elaine Baker Gallery, Boca Raton, Florida, USA
  • Drifting/Dérive, Speelhoven ’03, Aarschot, B (c)

04

  • Miami Dreams, De Garage - ruimte voor actuele kunst, Mechelen, B (c)
  • Cèramiques contemporaines, Musée national de Céramique de Sèvres, F
  • Because the earth is 1/3 dirt , C.U. Art Museum, Boulder, Colorado, USA
  • 22nd Contemporary Art Fair, ArtBrussels, Galerie Transit, Brussel, B
  • Atelier Manufacture de Sévres, Sévres, F
  • Au fil(des Fils), Château d'Oiron, F(c) Métissages, MACO, Oaxaca + Galeria del Teatro PeonContreras de Mérida, curator Yves Sabourin

05

  • Métissages, Museo Metropolitano de Monterrey + Museo del Arzobispado de México (c)
  • "Le Corps est le paysage", Donation Mario Prassinos, Saint-Remy de Provence, curator Yves Sabourin
  • "Contrepoint 2", De l'objet d'art à la sculpture, Musée du Louvre, Paris; with Johan Creten, Louise Bourgeois, P.A. Gette, Bertrand Lavier, Huang Yong Ping, Françoise Quardon, E. Trenkwalder, Fr. Vergier

06

  • ‘Narcissus Saved’, Transit Mechelen, B
  • Musée des Beaux Arts, Rouen
  • Wallace Collection, London
  • Une simple question de temps Musée Crozatier, Le Puy-en-Velay
  • Soleil d’Ombre, 10 ans de création céramique, Musée d’art et d’histoire, Château du Roi René, Baugé France
  • Essences insensées – Parfums d’artistes, Parcours Saint Germain des Prés, Chapelle des Petits-Augustins, Paris
  • 'Métissages', Château Chinon / Saint-Léger-sous-Beuvray, 15 septembre – 31 décembre 2006 au Musées du Costume & 15 septembre – 22 décembre 2006 au Bibracte, Musée de la civilisation celtique

07

  • 'Beelden', Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden, NL, (c)
  • ‘Johan Creten / Tour des Forces’, Musée Royal de Mariemont, Belgium (c), Commissaires de l’exposition: Ludovic Recchia, Éric Claus.
  • ‘L’épreuve du Feu’, Manufacture Nationale de Sèvres, Paris
  • Transit booth in ArtBrussels
  • «Objectif Lunel» La Collection du FRAC Languedoc-Roussillon, Espace Louis-Feuillade/Abric, Lunel, 4 Mai au 24 Juin 2007 'Metissages', A cross breeding exhibition of contemporary art and textiles, The Jim Thompson Art Center, Bangkok, curated by Yves Sabourin, 31/3 - 17/6/2007 
  • Château Chinon / Saint-Léger-sous-Beuvray, Métissages, 15/09 - 22/12/2007
  • CHANEL is pleased to announce the unveiling of its redesigned flagship in Beverly Hills. In a piece by Johan Creten, camellias, Coco Chanel’s signature flower, encrust a white Sèvres porcelain torso.
  • Roses à Bagatelle, Trianon - Parc de Bagatelle, 5 mai - 30 septembre 2007.
  • DIALOGUES MEDITERRANEENS, Lavoir Vasserot, Citadelle et Maison des Papillons...

08

  • "La Femmina", Musée archéologique Henri-Prades, Lattes, FR,  12 Juin - 28 September 2008 
  • "De Gewonden", Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, NL, 22 Augustus -December 2008 
  • "JC & Sèvres", Musée de la Chasse et de la Nature, Paris, FR, 24 June -  26 October 2008 
  • "JC& Sèvres part 2", Galerie de la Manufacture nationale de Sèvres 14 octobre / 31 décembre 2008
  • 'La Langue', first presentation of the bronze edition, Transit booth, Art Brussels 2008, 17 - 21 April
  • 'Grandeur', Sonsbeek 2008, Curator Anna Tilroe, Sonsbeek, NL, 13 June -21 September & Procession: 8 June
  • "La dégelée Rabelais , la Dive Bouteille, Trich", Chateau de Jau, Fonds régional d'art contemporain, Languedoc-Rousillon, FR, Summer 2008
  • "Sand", Parrish Museum, Southampton, NY, USA, 29 June - 14 September 2008
  • "Art & Christian Lacroix", Musée Réattu, Arles, 16 Mai - 31 Decembre 2008

09

  • 'Stange Fruit' in Galerie Saint-Séverin, Paris
  • La Conquête de la Modernité, Sèvres 1920/2008, une sélection de créations récentes de la Manufacture, Musée international des céramiques de Faenza
  • FLOWER POWER, Curated by Andrea Busto, Villa Giulia – CRAA Centro Ricerca Arte Attuale, Verbania. Johan Creten appears in the section 'Mythology: Eros and Thanatos
  • "18 pieces from Kohler Co.'s Arts/Industry collection" will be featured in a two-month exhibit at 798 Art Zone in Beijing, China. http://www.798art.org/ 
  • Sculptuur voor Shanghai "Chanel", opdracht Peter Marino NY

10

  • 'Dark Continent', galerie Emmanuel Perrotin, Paris
  • 'Who's Afraid of the Museum', Museum Hof van Busleyden, Mechelen, groupshow
  • Thomas Olbricht Collection, Essen & Berlijn
  • "Weizijwijzei", Vredeseilanden Vlaanderen
  • "Monument" Middelheimmuseum, Antwerpen
  • "Coup de Ville, een Chambres d'Amis voor de 21-ste Eeuw" Sint-Niklaas