Laura Wilson

Over Laura Wilson

ARTISTIEK CREDO

Mijn activiteiten zijn gelegen in het onderzoeken van het alledaagse via een reeks van technieken en benaderingen. Ik ben gefascineerd door de uitdagingen en de vragen die gesteld worden door de ontwrichting van het alledaagse via het onthullen van verborgen en vergeten dingen en ben geïntrigeerd door het rijke potentieel van situaties waarbij de ruimte van de studio of de kunsthal zich mengt met de publieke ruimte en omgekeerd. Het specifieke van een locatie en haar dialoog met de architectuur, natuurlijk zowel als kunstmatig, is iets dat mijn praktijk informeert. Ik houd ervan om over geschiedenis te lezen en over de verhouding van de geschiedenis tot de architectuur – hoe zij tot stand is gekomen en in de loop van de tijd vorm heeft gekregen. Het doorvorsen van begrippen als bouw, afbraak en hergebruik van bouwelementen, zowel in de zin van de materialen die ik gebruik als in het opnieuw contextualiseren van handelingen en alledaagse gebeurtenissen, vormt een soort van cyclische archeologie binnen mijn werk. Ik daag mezelf voortdurend uit om werk te creëren dat vaak buiten mijn eigen fysieke mogelijkheden ligt, door nieuwe wegen, methodes en stielen te onderzoeken en te leren kennen. Het is de samenvloeiing met het onbekend dat mij opwindt.

“FLOWER AND STONE, 2010, Bricks from various locations in London

De laatste maanden heb ik stenen verzameld van gebouwen die op verschillende locaties in en rond Londen afgebroken zijn, bijvoorbeeld van een afgebroken gebouw in Hackney, van Hector’s pub in Peckham, een muur van mijn eigen huis, van Borough Market en van een spoorwegtunnel bij London Bridge die plaats moet maken voor een treinverbinding over land met het Olympisch dorp in Stratford voor 2012.
De stenen zijn zorgvuldig genummerd, gecatalogiseerd, schoongemaakt en opgeslagen. Voor de tentoonstelling in Mechelen stel ik voor ze naar België te vervoeren om daar met deze stenen een structuur te bouwen. Bij het eind van het project zal deze constructie worden afgebroken, de stenen krijgen in België een nieuwe verblijfplaats.

De constructie:
Ik ben van plan een stenen boog te bouwen zodat elke component in de constructie van de andere afhangt om te kunnen bestaan. Tegelijkertijd verwijst deze boog naar historische bogen, zowel wat hun structuur betreft als het oorspronkelijk monument waartoe ze behoorden, naar toegangspoorten en sierarcades. De constructie zal tevens de architectuur van het museum weerspiegelen met zijn bogen die deel uitmaken van de gevel van het gebouw, een gekend kenmerk van de architect. Tijdens de tentoonstelling zal deze boog evenwel dienst doen als parodie.

Afbraak en relocatie:
Op de laatste dag van de tentoonstelling zal de constructie worden ontmanteld, de stenen gekuist en klaargemaakt worden voor transport naar hun nieuwe locatie. Voor deze volgende fase van het project ben ik van plan samen te werken met een architect/projectontwikkelaar waarbij de stenen in het weefsel van een nieuw bouwproject worden ingevoegd en de details met betrekking tot de geschiedenis van de stenen in de bouwakte van het huis worden opgenomen.

Concept:
Ik ben geïnteresseerd in de overdracht en de uitwisseling van informatie van de ene plaats naar de andere, vooral in het gegeven dat stenen uit Londen de geschiedenis van het afgebroken gebouw vasthouden van waar ze komen.
De titel van het project verwijst naar twee hoofdpersonages in Paul Austers boek The Music of Chance. Flower en Stone zijn twee miljonairs die de ruïnes van een oud Iers kasteel hebben gekocht. Twee onfortuinlijke mannen, Jim Nasche en Jack Pozzi, verliezen een spelletje poker van de twee maar hebben geen geld om hun schuld af te betalen. Voor straf worden ze gedwongen met de stenen van het kasteel een muur te bouwen in de tuin van de miljonairs, een muur die geen enkel doel dient.

EDUCATION

  • 2003 – 2006 BA (Hons) Fine Art (First class Honours) Central Saint Martins, London
  • 2002 – 2003 Foundation Studies in Art and Design Central Saint Martins, London

RESIDENCIES  

  • Interrarium 08 Residency, Banff Centre, Banff, Canada, January 2008
  • Shining Cliff Residency, My House Projects, Derbyshire, February 2007   

ARTIST TALKS AND DISCUSSIONS

  • Foamshrimp, Lee Campbell Projects, July 2009
  • University of Calgary, January 2008
  • Central Saint Martins (Ename) November 2007
  • Gallery Yujiro, Polystyrene Cup Collection, January 2007
  • Campbell Works, On Trust panel discussion chaired by Richard Wentworth, May 2007   

PUBLICATIONS

  • Double Take, South London Gallery, 2009 – ISBN 978-1-898461-38-8
  • Emame Actueel: Foundation, produced by Provinciaal Archeologishch Museum, Ename, 2007  
  • On Trust, publication produced by Campbell Works, 2007
  • Perspective 2004 Catalogue, produced by Ormeau Baths Gallery, 2004

COLLECTIONS

  • Central Saint Martins College of Art and Design, University of the Arts London

 

EXHIBITIONS  

  • 2009
    Siobhan Davies Studios, London
    Subvision Festival, (Publish and be damned), Hamburg
    Show Flat Annual, Show Flat, London
    ( www.showflat.org)
    Massive, Supine Studios, London
    Publish & be damned @ Late at Tate, curated by Kit Hammonds, Tate Britain, London
  • 2008
    Brief Encounter, Wolstenholme Projects, Liverpool
    Free Art Fair, London
    Destination: London, Working Rooms, London
    Scene in the Making, Nicholls and Clarke building as part of Concrete & Glass, London
    Making a Scene, Southwark Playhouse, London
    Space Invaders, Liquid Gallery, London
    Zero de Conduit, Elevator Gallery, London
    See Me, Bow Arts Trust, London
    High Rise Cinema, Big in Falkirk, Scotland
    Happy Birthday ART ART ART, Vine Space, London
    Unexpected item in the bagging area, Guy Hilton Gallery at the Sun & Doves, London
    Play with words, Sainsbury Centre of Visual Art, Norwich
    Suburbia, The Foreign Press Association, London
  • 2007
    On site Lab Workshop, Series 2, Tokyo Wonder site, Tokyo
    The Curse of Me, The Old Truman Brewery, London
    1st Ikkyou Tanjoubi, Gallery Yujiro, London
    Peer Esteem, Five Years, London
    Endgames, Truck, Calgary, Canada
    Learningtoloveyoumore, MU, Eindhoven, Netherlands
    Ename Actueel 2007: Foundation, Ename, Belgium
    Peckham Pet-tastic 3, London
    Alma Mater, Alma Enterprises, London
    On Trust, Campbell Works, London
    Work from the Contemporary Collection, Lethaby Gallery, London
    You Can Lead a Horse to Water, Alma Enterprises, London
  • 2006
    Peace Camp hosted by Bob & Roberta Smith, Brick Lane Gallery, London
    There is something I've been meaning to tell you, Space Station Sixty-Five, London
    Sixty-Seven, South London Gallery, London
    Undergraduate Direction 2006, Lethaby Gallery, London
  • 2005
    Geisterfahrer, Paint Works, Bristol
    Just Visiting, Camberwell Arts Festival, London
  • 2004
    WLTM Audience, Bus shelters on 55 bus route, London
    An Outside Show, Numbers Gallery, London
    Perspective 2004, Ormeau Baths Gallery, Belfast
    Living London, London Institute Gallery, John Princes Street
    52D Show, Great Eastern Street, London
    Much & Many, Hotel Bellville, 12 Lower Marsh, London