Sarah Corynen

Over Sarah Corynen

Sarah Corynen ontwikkelt een oeuvre waarin toegepaste en autonome kunst naast elkaar bestaan. Inhoudelijk vindt ze overwegend inspiratie in de mythologisering van het dagelijks leven. Vooral de glamoureuze idealisering ervan in de populaire cultuur en de pijnlijke verstoring in confrontatie met de realiteit vormen de bron van haar onderwerpen. Hoewel textiel haar basismedium vormt, behoren tekeningen en animaties eveneens tot haar geliefkoosde expressiemiddelen. Dit leidt tot clusters met verschillende media en produkten die materiële variaties vormen op hetzelfde concept. De combinatie van textiel en de eerder (frustrerende) familiale inspiratiebron relateert haar oeuvre aan de werkwijze en denkbeelden van kunstenaars als Louise Bourgeois, Mike Kelley, Mona Hatoum, Lygia Clark en Annemie Van Kerchoven.

De sublimering van het dagdagelijkse in de populaire beeldcultuur leidt  tot idealen waar men niet aan kan voldoen of die zelfs onbestaande zijn. Deze conflictsituatie vormt voor Sarah Corynen een belangrijke voedingsbodem om geliefkoosde themas te verbeelden zoals het vlekkeloos huiselijk geluk met de stereotypering van rollenpatronen waarin Mister en Misses Perfect de hoofdrol spelen. Spijtig genoeg wordt dit streven naar het beste van alle mogelijke werelden bedreigd door ongalante buren, ondermijnende gossip, falende communicatie of produkten die de naaktheid van ons bestaan toch niet optimaliseren zoals ze pretenderen.

Sarah’s wereld krijgt vorm via ‘knitwits’:  fragiele, semi-antropomorfe  wezentjes. Ze vallen te interpreteren als een soort van dummies, alter ego’s of avatars en bestaan in een textiele gedaante of figureren in korte stop-motion-films. Door de miniaturisatie van de figuren ondermijnt ze met een knipoog de opgeklopte dimensie van een tot glamour opgeblazen wereldbeeld.  Deze verschaling leidt tot relativering en creëert een alternatieve positie tegenover de eendimensionele definiëring van het geluk. Zonder harde statements probeert de kunstenares het mentaal klatergoud van onze existentie tot een draaglijke proportie te brengen.

Stef Van Bellingen

EDUCATION

  • 2005-07
    ANIMATION FILM: 2 years in Merksem, evening course, mainly stop-motion and experimental techniques
  • 1989-93
    Master Degree in Fine Art, option FASHION DESIGN
    Royal Academy Of Fine Arts ANTWERP – Fashion Department

PERSONAL

  • birthday        
    august 11th 1970, Turnhout (B)
  • address        
    Sarah Corynen
    Kardinaal Cardijnlaan 47
    B - 9100 Sint-Niklaas
    Belgium
  • mobile
    +32 477 61 01 41
  • e-mail
    sarah@sarahcorynen.com
  • website
    www.sarahcorynen.com

PROJECTS

  • 2003              
    AFRICA NOW: series of 8 photographs (KULAK University, Kortrijk)
    COLOUR LIBRARY: concept/design for ‘Mechelen 2005, Stad In Vrouwenhanden’
  • 2004              
    SWEATSHOPPING: installation with recycled sweater-collection for the 40th anniversary of OXFAM Solidarity BELGIUM, inspired on sweatshops in the fashion industry
    “WOMEN GOSSIP””, STUDY FOR KNITTED ART-OBJECT,
    B & W drawing, 200cm x 160cm (sold at GO, Liquidacion Total, Madrid)
  • 2006              
    ERROR ONE #4: installation with DAGBLADFORMAAT, printed newspaper with B & W drawings, 5000 copies
  • 2009              
    KINDERKUNSTENFABRIEK: workshop with 10 artists and 100 children at FLACC, Genk

PROFESSIONAL OCCUPATIONS

  • 1993-97
    SARAH CORYNEN-LABEL:
    Founded in 1993 with private financier.
    Between 1993 and 1997 further establishing of this women’s collection with various showrooms and presentations each season in Paris and with several international selling-points: Isetan Tokyo, Joyce Hong Kong, Italy, Fred Segal LA, Henri Bendel’s NYC…
    The collection was mainly focusing on knitwear, the use of strong colours, graphics and purified shapes.
    Forced to stop producing this original line in 1997 due to withdrawal of financier.
  • 1998-99
    FULL-TIME ASSISTANT for “W&LT” at WALTER VAN BEIRENDONCK ’s office in Antwerp.
    Designing knitwear for women’s line, experimenting with shape and prints.
  • 1999-00        
    DESIGNER  KNITWEAR for Anne Kurris Children Label
  • 1999-02        
    DESIGN DIRECTOR OF JAPANESE KNITWEAR BRAND “TPT” at Narumiya Company Ltd., based in TOKYO
    Designing 4 collections each year, inclusive of following up sampling and productions at knitwear-manufacturers in China, Hong Kong and Japan.
  • 2002-05
    TEACHER & CONSULTANT at the Designskolen Kolding DENMARK / Fashion Department
    Teaching concept & 3D -shaping
  • 2002-07
    TEACHER at the Royal Academy of Ghent (KASK) / Fashion Department
    Teaching concept, 3D-shaping & knitwear design
  • 2006-07
    HEAD OF FASHION DEPARTMENT GHENT (KASK)
    Responsible for inviting guest-teachers, directing team, organizing annul fashion show, rebuilding fashion-program
  • 2008- ...        
    FREELANCE ARTIST