Sergey Bratkov

Over Sergey Bratkov

Na de val van het socialistisch systeem diende de fotografie in Rusland en de Oekraïne te worden hervormd. Zij slaagde erin om, binnen de kunstwereld, haar eigen plaats te vinden door het volgen van westerse normen, met behulp van nieuwe tendensen die qua vorm en inhoud de schilderkunst van het modernisme weldra voorbijstreefden. De jaren 1990 worden door deze radicale verandering gekenmerkt. Aan de ene kant kijkt men terug naar het constructivisme van Rodchenko terwijl aan de andere kant vormen van geënsceneerde fotografie ontstaan, van tableaux vivants, geënsceneerde landschapsfotografie, documentaire fotografie tot actiefotografie. Bovendien experimenteren kunstenaars via “photoshop” met het omvormen van hun foto’s in ironische of cynische beelden. In Moskou vingen tal van belangrijke kunstenaars in de fotografie het nieuwe tijdvak aan in Groep AES+F, Efimov, Groep Fenso, Infante vader en zoon, Liberman, Kulik, Mukhin, etc. In Kharkov (Oekraïne) vond er een bijzondere ontwikkeling plaats waar in de jaren 1960 underground fotografen een vorm van radicaal realisme tot stand brachten. Leden van de Vremia groep bewerkten niet alleen “toegestane” onderwerpen als architectuur en arbeid maar behandelden ook taboethema’s als mannelijke naaktheid. De taboedoorbrekende verzetsgroep “Fast Reaction”, met Bratkov, Michailov en Solonski, ontstond uit deze beweging.

Het werk van Bratkov is in hoge mate beïnvloed door zijn herkomst uit Kharkov. Jarenlang werkte hij samen met de oudere Boris Mikhailov, die reeds in zijn undergroundjaren in de Vremia-groep een eigen stijl van radicaal realisme had ontwikkeld. Hij leerde zonder taboe of verhulling dingen te benoemen. In Kharkov, een grote industriestad, is een fotogenieke ellende overal op straat te vinden: dagloze kinderen, zwervers, prostituees, bevroren lijken, dronkaards, rechts-radicale hooligans, zielige oude vrouwtjes. Het sociaal-realistisch experiment is doorslaggevend. Het portret krijgt in deze context vooral belang in zijn transcendente, stereotype vorm. Of het nu partijsecretarissen, arbeiders, boeren, ruimtevaarders, geleerden of soldaten laat zien, allen worden gekenschetst als helden. Deze vorm van botte standaardisering is ook bekend in de kunst van het Nationaalsocialisme.

Bratkov moet zowel binnen de sovjetcontext bezien worden als daarbuiten. Na de ineenstorting van de Sovjet-Unie hervormde de Russische en Oekraïense fotografie zich naar westerse traditie. Zij slaagde er evenwel in, dankzij een originele vorm en inhoud, haar unieke identiteit te behouden.

Biography

  • born in Kharkov, Ukraine, in 1960
  • 1978
    Graduated from Repin Art College, Kharkov, Ukraine 
  • 1983
    Polytechnical Academy, Kharkov, Ukraine (department of Industrial Electronics)
  • 1994 
    organized the Fast Reaction Group with Boris Michailov, Sergei Salonsky and Vita Michailov.
    Sergey Bratkov lives and works in Moscow since 2000.

selected solo exhibitions

  • 2009
    Glory Days, Canad di isabel II, Madrid, Spain
  • 2008 
    Heldenzeiten (Glory Days), Museum Winterthur, Switzerland
    Searching for the horizon, Regina Gallery, Moscow, Russia & Transit Gallery, Mechelen, Belgium
  • 2007
    Serhiy Bratkov, Baltic Centre for the Arts, Gateshead, Great-Britain
  • 2006 
    Dream rooms, Deweer Art Gallery, Otegem, Belgium 
    Part of my life, Moscow Museum of Contemporary Art, Moscow, Russia
    SPA, Regina gallery, Moscow, Russia 
    Misanthrope, Espacio Minimo Gallery, Madrid, Spain
  • 2005 
    S.M.A.K., Ghent, Belgium
    Collecti@n, Torch Gallery, Amsterdam, The Netherlands
  • 2004 
    Seven, Regina Gallery, Moscow, Russia
    Birds, Galerie Anita Beckers, Frankfurt, Germany
  • 2003 
    Steelworkers, Transit Gallery, Mechelen, Belgium 
    Kids, Espacio Minimo Gallery, Madrid, Spain
  • 2002 
    My Moscow, Regina Gallery, Moscow, Russia 
    www.girls.ru, LipanjePuntin Gallery, Trieste, Italy 
    Djeti-Kinder-Kids, Kunstverein Rosenheim, Germany
  • 2000 
    Kids, Regina Gallery , Moscow, Russia
  • 1997 
    The Daily Journal of Chicatilo, Galerie in der BrotFabrik, Berlin, Germany
  • 1995 
    In the Haystacks, Galerie in der BrotFabrik, Berlin, Germany
  • 1992 
    Forum Stadtpark, Graz, Austria Graz, Austria

selected group exhibitions

  • 2009 
    Russian Lettrism, curated by Andrey Erofeev, Central House of Artist, Moscow, Russia 
    Future depends on you. New Rules., Moscow Museum of Modern Art, Moscow, Russia
  • 2007
    Venice Biennial, Ukrainian Pavilllion, Italy
  • 2005
    Sergey Bratkov - Johan Creten - Jan Van Imschoot, Transit Gallery, Mechelen, Belgium
  • 2004 
    Manifesta5, San Sebastian, Spain 
    Moscow-Berlin 1950-2000, Central Historical Museum, Moscow, Russia
  • 2003 
    Berlin-Moscow 1950-2000, Martin-Gropius-Bau, Berlin, Germany 
    50th Venice Biennale, Russian Pavilion, Venice, Italy
    Horizons of Reality, MUHKA Museum of Contemporary Art, Antwerp, Belgium
  • 2002 
    Sans Consentement, CAN, Neuchatel, Switserland 
    Shock&Show, Group 78, Trieste, Italy 
    25th Sao Paolo Bienal, Sao Paolo, Brasil
  • 2001 
    Winter Exhibition, Institute of Visual Arts, University of Wisconsin, Milwaukee, United States
  • 1999 
    After the Wall, Moderna Museet, Stockholm, Sweden 
    3rd Triennale of Photography, Graz, Austria Graz, Austria
    Regards sur l’Ukraine, Passage du Retz, Paris, France 
    The Future is Now. Ukrainian Art of 90s, Museum of Contemporary Art, Zagreb, Kroatia
  • 1995 
    If I Were A German (Mikhailov, Solonsky, Bratkov), Galerie Andreas Weiss, Galerie in der BrotFabrik, Berlin, Germany 
    Project for Europe, Turbine Hall, Copenhagen, Denmark

selected public collections

  • M HKA Museum of Contemporary Art, Antwerp, Belgium 
  • Museum of Contemporary Art, Zagreb, Kroatia
  • Museum of Photography, Boston, United States 
  • Zimmerli Art Museum, New Brunswick, New Jersey, United States 
  • Museum of Contemporary Art, Milwaukee, United States 
  • S.M.A.K. Museum of Contemporary Art, Gent, Belgium
  • MARTA HERFORD Museum of Contemporary Art, Germany
  • Centro Galego de Arte Contemporanea, Spain