Stefanie Trojan

Over Stefanie Trojan

Wel verbazingwekkend hoeveel mensen ergens bang voor zijn. Er zijn er die angst hebben voor het alleen zijn. Anderen voor het samenzijn. Weer anderen voor mensenmassa’s. Nog weer anderen voor hoogtes. Of voor een wankel evenwicht.

Of dat ze niet gezien worden, of juist opvallen, of er niet bij horen.

Faalangst, angst voor armoede of verandering. Anderen zijn dan weer bang voor naaktheid, aanraking of intimiteit of communicatie, of lichaamsvochten, of misschien gewoon voor het vreemde.

Met de angst voor de dood werd een goede zaak gemaakt, onze cultuur berust erop. Wie bang is geeft zichzelf over, geeft zijn eigen macht af.

Dat kun je niet in getallen uitdrukken. Dat is zo.

Wie is er bang voor het museum?

Performancekunstenares Stefanie Trojan vervaardigt geen beelden. Ze werkt met ervaringen en tracht die vast te leggen. In haar performances gaat ze vaak in rechtstreekse dialoog met museale collecties, museumbezoekers en bestaande kunstwerken.

De dialoog die ze aangaat, lijkt op het eerste zicht heel normaal en vertrouwd, maar toch is dit niet zo. Haar dialoog is bevreemdend en verontrustend. Museumbezoekers weten vaak niet hoe er op te reageren of er mee om te gaan. Men wil reageren, maar is bang voor een gepaste reactie.

Het vertrouwde museum vol eeuwenoude, soms versteende objecten wordt een bevreemdende omgeving wanneer Trojan neerstrijkt. De eeuwenoude gestilleerde koeros krijgt een directe, niets aan de verbeelding overlatende tegenhanger. Het “Venus en amor”-beeldje verlaat zijn geïnstitutionaliseerde kader en wordt zeer echt, zelfs dreigend in de interpretatie door Trojan. Is het nog langer gepast om naar dergelijke directe beelden te kijken?

Wie is er bang voor het museum?

Stefanie Trojan zeker niet! Maar wat met de bezoekers die na haar komen?

Stefanie Trojan

  • 1976 born in Neu Ulm, lives and works in Munich and Frankfurt
  • 2003 Diplom (final degree),
  • 2001 masterstudent of Asta Gröting
  • 2000 First Sate Examination for Art in High School Teaching,
  • 1996-2003 Study of Sculpture at the Academy of Fine Arts Munich,

contact:

Stefanie Trojan
Kölner Str. 44
60327 Frankfurt / Main
Germany

+49 69 71675486
+49 179 5128754

mail@stefanietrojan.de
www.stefanietrojan.de

grants and residencies

  • 2006 Grant of the state government of germany for a six month residency at the cité in paris
  • 2005 „Kunst Stipendium“ Grant for Halle/Saale of the Werkleitzgesellschaft; „Projektstipendium“ (grant to realize a project) of the city of munich
  • 2004 Debutantenpreis of the State Ministry of Education, Research and Art, “Junge Kunst” Grant for a one year residency in Lemgo, Germany
  • 2003 Scholarship of the DAAD (German Academic Exchange Service) for New York, Franklin Furnace Fund for Performance, Artist in Residence at the Parsons School of Design, New York,
  • 2002 Schoolarship of Erasmus (Europan Exchange Programm) for studing in Madrid, Schrägspur-Video-Prize,

soloshows

  • 2007 “stopp” Städtische Kunsthalle Lothringer 13, Munich
  • 2006  Galerie Royal, Munich
  • 2005 “encroached” Perpetuél Gallery, Frankfurt; „ local custom“ Eichmüllerhaus, Lemgo
  • 2004 „are you content?“ Galerie Royal, Munich

groupshows (selection)

  • 2009   „ Schöfferhof“ AtelierFrankfurt; „Tanzen“ (to dance) 80 years celebration of Bielefelder Kunstverein, „Wunderkammer“, Färberei, Munich;
  • 2008  „Artfair 21“, Cologne; „2858“ Galerie der Künstler, Munich „Performance Project“ LISTE 08, Bale (CH); „alle auf einmal“ interim projekte Hafen2, Offenbach, „motion 4 “ Performance Art Festival, Berlin,
  • 2007 „Ego sum“ Galerie BWA, Bydgoszcz, Poland;Artist as Activist”, Performance Event, Tokyo, Japan “Herrenlos” (abandoned) Balken, Frankfurt, “Katalog” (catalouge)Galerie Royal, Munich „Fresh trips. Festival of contemporary art aspects” Kunstraum Innsbruck, “Athens Video Festival”, Athen;“museumsnacht” Kunsthalle Basel/Kaskadenkondensator, Basel, Athen Video Festival,
  • 2006  “episode 5” video/performance festival, Singapore “watch this hand” shadowcabeinet, DeAppel, Amsterdam ; „girls meet boys“ b.k.i., Darmstadt;
    „berührt / touched“ Kunsthalle Bielefeld (performance to Louise Bourgeoise “la famille) „videotheka“ Ursula Blickle Lounge, Kunsthalle Wien;„wg/3zi/k/bar“ Künstlerverein im Malkasten, Düsseldorf;
  • 2005“traffic“ Exit Biennial II, Exit Art, New York;   „Öffentlichkeit als Medium“ ZKMax, München;„and she was“ transit Galerie, Mechelen, Belgien “was du brauchst” Kevin Kavanagh Gallery, Dublin;
    “escalade anesthésiée” Luitpold Lounge, Munich; “ghostAkademie” Rathausgalreie, Munich; Private Heroes“ opening of the museum MARTa Herford, „favorits- new art in Munich” Kunstbau/Lenbachhaus, Munich, „by oneself“ Cordonhaus, Cham; „
    collaborative practice, archive shedhalle Zürich; „art friday“ Kunstverein Friedrichshafen,
  • 2004 „open studios for friends“ PS1, New York, „facing the audience“ Whitney at Altria, New York,    
    Passerby, New York, “potential in action”, Luitpold Lounge, Munich, „Debutanten 2004“ Galerie     
    der Künstler, Munich; “D-light” Elisabeth Foundation, New York “germany is looking for” Kölnischer  
    Kunstverein, Cologne, 7a*11d Performance festival 
    Toronto, „collaborative practice“ archive, Kunstverein Munich;  „Inport“ Performance Festival,   Estonia 
  • 2003 „Invasion 1“, Pasinger Fabrik, Munich, „Social Fabric”, Lothringer 13, Munich, „Transformers 2“, Munich
  • 2002 „moved“, Kunstverein Ingolstadt, „Schrägspur 03“ Videofestival, Oberstdorf,
  • since 2000 various performances and actions both in gallerie spaces and public spaces

lectures / symposium

  • 2008 Academy of Visual Arts Frankfurt/Main
  • 2008 FAKD Frankfurt/ Main
  • 2007 PH Schwäbisch Gmünd
  • 2006 Symposium „How to perform“ Kunsthalle Fridericianum Kassel, with Marina Abramovic, Maja Bajevic, Dorothea von Hantelmann, and Jaroslaw Kozlowski
  • 2005 Academy of Fine Arts Munich;
  • 2005 Werkleitz Gessellschaft, Halle

bibliography

  • „LISTE 08“ edited by Silke Bitzer, Bale 2008
  • „Ego sum“ Hrsg. Galeria Miejska BWA Bydgoszcz, Text Waclaw Kuczma, Peter T. Lehnhart, Bydgoszcz 2007 ISBN: 978-83-925070-4-8
  • „ghostAkademie, Vorlesungsverzeichnis“ edited by Uli Aigner, Munich 2005
  • „(my private) Heroes“, Hrsg. MARTa Herford, published by Kerber , 2005 ISBN: 3-936646-92-9
  • „Favoriten – Neue Kunst in München“ Hrsg. Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau, Munich 2005 ISBN- 3-88645-158-5
  • „Deutschland sucht“ Hrsg. Kölnischer Kunstverein, cologne, text of Ariane Beyn, Anja Dorn, Peter Gorschlüter, Iris Kadel, Christiane Mennicke, Nina Möntmann, Vanessa Joan Müller, Julia Schäfer und Judith Schwarzbart, published by revolver 2005 ISBN: 3-86588-096-7
  • „bewegt“ Hrsg. Kunstverein Ingolstadt e.V., text: Isabella Kreim, Ingolstadt 2002 

solo catalougs:

  • „Stefanie Trojan: Performances und Aktionen 2“ . supported by  the city of Lemgo and the Staff Foundation, talk: Veronique Souben / Stefanie Trojan,  Lemgo 2005 ISBN: 3-00-015535-X
  • „Stefanie Trojan: Performances und Aktionen“ supported by Galerie der Künstler des BBK München and OBB. e.V., Landeshauptstadt München, Text: Christy Gast, No Karl, Courtenay Smith, Munich,2004 ISBN:3-00-013424-7

magazines:

  • Kunstzeitung 11/2007, Portrait von Astrid Mayerle
  • Spike art 06 magazine Vienna, winter 2005, Artist´s Favourites Elke Krystufek likes: Karl Holmquist, Sands Murray-Wassink, Katarina Daschner, Stefanie Trojan and Gabi Trinkaus
  • Circa 114 / contemporary visual culture in Ireland / Winter 2005, Review “was du brauchst” Kevin Kavanagh Gallery, Dublin
  • Louitpold Lounge Magazin, 04/2005, Munich, 8.Station Lebensfreude „ escalade anesthésiée
  • Louitpold Lounge Magazin 03/2004, Munich, Aktionspotential
  • Young Woman´s Magazine Feb/2005, Burda, Offenburg, Future Performer
  • Go city guide Munich 10/2003 , Munich Artists